دفتری به نام برداشت ذهنی برای بازیابی

دفتری به نام برداشت ذهنی برای بازیابی


بهترین روش برای فهم و درک درست مطالب درسی یادآوری و بازیابی مطالب در ذهن و یادداشت کردن نکات به جای دوباره خواندن مطالب و تلف کردن بیهوده‌ی وقت است. دانش‌آموز بعد از خواندن یک مبحث، کتاب درسی را می‌ببندد و سعی می‌کند ذهن خود را به چالش بکشد و مطالب را به خاطر آورد و در دفتر یادداشت کند. همان لحظه دوباره به کتاب درسی مراجعه کرده و مطالب فراموش‌شده را تا یادگیری کامل مجدد می‌خواند. با این روش هم‌زمان چند نکته‌ی کلیدی را در درس خواندن رعایت می‌کند.

1- با روش جدید در درس خواندن، انگیزه، دقت و تمرکز حواس پیدا می‌کند.

2- از وقت خود به صورت بهینه و کارامد استفاده می‌کند.

3- یادگیری‌های ناقص خود را حین درس خواندن می‌شناسد.

4- به جای اتلاف وقت برای خواندن دوباره و کامل مطالب فقط روی مباحث فراموش‌شده وقت می‌گذارد.

5- جزوه‌ای از نکات کلیدی و خلاصه‌‌ی درس هم‌زمان با خواندن برای خود فراهم می‌کند که در زمان مرور مطالب قابل استفاده است.

6- ذهن خود را در بازیابی مطالب به چالش می‌اندازد و هم‌زمان به تثبیت مطالب در ذهن خود می‌پردازد.

با این روش و تهیه‌‌ی دفتر برداشت ذهنی از مطلب، با گذشت زمان متوجه می‌شود که در هر بار مراجعه به کتاب درسی برای کدام مطالب وقت بیش‌تری اختصاص دهد و از تکرار بیهوده‌ی مطالب کم‌اهمیت‌تر پرهیز می‌کند.

  • ۰
  • ۰

دست و دلم به درس خوندن نمی ره و هر چی می خوام خودم رو متقاعد کنم که باید درس بخونم، نمی تونم؛ همة امکانات هم برای درس خوندن فراهمه، چه کنم؟

هر رفتاری که انسان انجام می دهد، ناشی از تعامل سه عنصر "هدف، انگیزه و نیاز" است. چرا وقتی ما تشنه می شویم، سراسیمه به هر طرفی می رویم، تا آب به دست آوریم و رفع عطش کنیم؟ زیرا نیاز به آب داریم و کمبود آب در بدن ما، موجب انگیختگی فیزیولوژیکی ما می شود و ایجاد انگیزه می کند و در نتیجه، برای رسیدن به هدف، یعنی آب، همة سعی و تلاش خود را به کار می گیریم.

 اگر شما می خواهید انگیزه ی مطالعه کردن بیشتری پیدا کنید، در مرحله ی اول باید هدف خود را مشخص کنید. وقتی مشخص شد که شما چه هدفی دارید،و هدفتان تا چه اندازه برای شما ارزشمند است ؛ طبعا برای رسیدن به آن هدف، احساس می کنید که نیازمند چیزهایی هستید که از طریق مطالعه و درس خواندن به دست می آیند و در نتیجه، برای دست یابی به آن چیزها، برنامه ریزی می کنید؛ سپس بر اساس آن برنامه، عمل می کنید.

بدون تردید، شما به خاطر هدفی در کنکور سراسری شرکت کردید؛ به آن هدف بارها و بارها در روز فکر کنید و شیرینی رسیدن به هدفتان را در ذهن تان تداعی کنید و برای رسیدن به آن و اثبات خودتان به خودتان جسورانه بجنگید.



  • ۹۷/۰۲/۰۶
  • مجتمع آموزشی نوآور نوآور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی